Tuesday, October 26, 2010

untuk rujukan adik-adik yang akan mengambil xm pada bile2 masa:

AKU SEBATANG PENSEL

aku sebatang pensel. namaku stylo.ak dibuat di sebuah kilang lama di kutub utara. kemudian aku dihantar ke sebuah kedai alat tulis di kutub utara.aku dipamerkan di dalam bekas plastik untuk menarik perhatian orang membeliku. tidak lamakemudian, seorang lelaki datang membeliku. kini aku sudah mempunyai tuan baru.

tuan baru aku merupakan seorang wartawan. walaupun sibuk, tuanku amat menyayangi aku. aku amat bahagia mempunyai tuan seperti itu. oleh itu aku telah memberikan khimat yang cemerlang, gemilang dan terbilang kepada tuanku. aku selalu mengikut tuanku ke serata dunia untuk mencari berita sensasi.

takdirku berubah ketika piala dunia berlangsung. tuanku telah membawa aku untuk melihat ramalan yang dibuat oleh sotong PAUL.  tiba-tiba aku terjatuh ke dalm akuarium sotong PAUL lalu dimakan oleh sotong tersebut. walaupun cedera, nyawaku masih panjang di dalam perutnya. sepanjang berada di dalam perutnya, aku sering menangis teringatkan tuanku.

kini, sotong PAUL sudah mati. sebagai tanda kenangan, sotong PAUL telah diawet dan diletakkan di muzium dunia. aku turut terawet skali. kini, aku menghabiskan sisa hidupku di muzium.

P/S: adik2 boleh membuat penambahbaikkan pada karangan ini mengikut kreativiti masing-masing. selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment