Tuesday, January 25, 2011

kura-kura lama di blok tua

Cuba cari mana C besar?
ini cikgu..

aku tersenyum.
dari sebuah kotak kosong yang tak berguna,
aku dijadikan kura2.
Seronoknya!

di tempat itu,
walau asing,
walau bising,
aku ramai kawan,
aku ramai teman.

si laptop ikan,
si pokok suku kata,
si roket yang bercita2 menjelajah awan,
si ABC origami yang bergantungan,
si kolaj yang separa siap,
si epal merah yang berseri,
kami ibarat famili.

semuanya ceria di situ.
tiada istilah pilu.

namun,
semakin hari, semakin sunyi.

suasana sepi,
suasana muram,
dan hari semakin malam.

tiba2,
aku dengar derapan kaki,
mimpi hidup kembali.

aku nampak budak itu,
dia yang mereka aku.
aku gembira,
aku suka,
tak terkata!

namun, aku hairan,
aku semakin di tinggalkan.

kawan2 aku dibawa pergi..
tapi aku?
seperti tidak sudi,
mereka peduli,
mereka sepi.

hati ini berkata2
bawalah aku bersama!
aku lihat si origami burung juga begitu.
dia merintih sayu.
jangan tinggalkan kami.
jangan bawa kawan kami pergi.

saat itu,
mataku mula menghamburkan sejuta air mata kepiluan,
sejuta air mata kesayuan,
hati ini sedih,
hati ini pedih.

derapan kaki terhenti...
aku lihat,
ada insan memandang simpati.
hati aku sedikit berbunga.
mungkin harapan masih ada,
sayang masih wujud di jiwa.

tangan kecil itu mengangkat aku,
aku tahu,
aku berpindah di blok baru.

namun,
saat aku meninggalkan kelas tua yang berjasa,
nasib si ABC origami berbeza.
dia ditinggalkan.
dia dibiarkan bergantungan.

aku memandang dia dengan mata yang sayu,
dengan hati yang pilu.
dia tergantung lemah,
di rumah tua,
tempat dulu keluarga bersama.


maaf si ABC origami....

6 comments:

  1. teramat sedih....tp mcm taw je sape..atiqa rite??

    ReplyDelete
  2. wau alif wau..sangat hebat ini sajak
    meh aku sambung

    tempat baru,
    bangunan baru,
    peraturan baru,
    aku juga punye name baru..
    siti najwa..
    ya, aku siti najwa si kura2 hijau..

    ReplyDelete
  3. tgn kecil 2 msti milik gadis cantik.....pokok suku kata menemani origami burung....tacingnye....

    ReplyDelete
  4. salam syima..
    puisi itu cantik..ia mengingatkan aku pd.sajak ku dulu..trajuknya'aku sehelai daun'
    tapi maksud sajak tu lebih kurang sama dgn sajak mu ini.Tahniah syima.

    ReplyDelete
  5. jmpt dtg umh n follow http://belogzeera.blogspot.com/

    ReplyDelete